Lunchconcert: ArteMisses

2 februari 2016, 12:30-13:00 uur

ArteMisses
Hester Hentzepeter, sopraan
Karen Langendonk, mezzo sopraan/dwarsfluit
Arwen Christiaanse, piano

C. Saint Saens (1835-1921)

 

El Desdichado

F. Mendelssohn (1809-1847)

 

Abendlied

R. Schumann (1810-1856)

 

Erste Begegnung

F. Mendelssohn (1809-1847)

 

Venetiaans Gondellied

W.A. Mozart (1756-1791)

 

Via resti servita

W.A. Mozart (1756-1791)

 

Ah, perdona

L. Delibes (1836-1891)

 

Bloemenduet

G. Rossini (1792-1868)

 

La regata veneziana

Dit concert werd mogelijk gemaakt door Stadsdeel Zuid

ArteMisses verrast het publiek met een veelzijdig programma. Ze brengen duetten van barok tot en met de laat-romantiek, opera aria's, instrumentaal spel, dit alles gecombineerd met een vleugje theater. Het maakt een concert van ArteMisses tot een zinderende gebeurtenis.
Ze zingen over de liefde, ze nemen het publiek mee op reis, en vertellen eeuwenoude verhalen. U hoort de vreugde van jonge geliefden, lichtvoetig geflirt, rivaliteit tussen vrouwen en de pijn van onbeantwoorde verlangens.
Een verrassend programma!

20160202
Hester Hentzepeter, sopraan
De lyrische sopraan Hester Hentzepeter begon haar opleiding aan de Kleinkunstacademie en studeerde klassiek zang aan het Conservatorium van Amsterdam.
Als klassiek solist zong Hester onder meer in Haydn’s Schöpfung, het Requiem van Mozart en het Gloria van Poulenc. Met Concerto Rotterdam zong zij Le Miroir de Peine van Hendrik Andriessen, met het Amstelstrijkers Ensemble Les Illuminations van Britten en met het Ricciotti Ensemble toerde ze door de Benelux.
Verder ligt haar hart bij opera en muziektheater. Zo heeft Hester Hentzepeter in verschillende producties van Holland Opera gespeeld. Bij het VocaalLAB werkte zij mee aan de muziektheatervoorstelling Halfgeleiders van Bruno Nelissen. Verder vertolkte ze de rol van Zerlina in Mozarts Don Giovanni, Belinda in de Dido and Aeneas van Purcell, Amor in de Orfeo ed Euridice van Gluck en Gianetta in L’Elisir d’Amore van Donizetti.
Recent zong Hester de Rückertlieder van Mahler, de Vier Letzte Lieder van Strauss en de 4e Symphonie van Mahler met Symfonieorkest Neon in Rome.
Tevens is Hester verbonden aan het Muziek Pakhuis, heeft ze haar eigen zangpraktijk en dirigeert zij het Pakhuis Kinderkoor. Zij was enige jaren docent bij het Nieuw Amsterdams Kinderkoor. Ze verzorgt eveneens zangworkshops en geeft stemcoaching aan koren.

Karen Langendonk, mezzosopraan en dwarsfluitiste
Karen Langendonk studeerde dwarsfluit aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pieter Ode en Harrie Starreveld. In 2001 behaalde zij hier haar Master diploma. Daarna ontwikkelde Karen zich als klassiek zangeres en in 2011 rondde zij ook deze opleiding af.
Karen speelt fluit in diverse orkesten. Als zangeres is Karen als soliste te horen geweest in o.a. Bach’s Weihnachts Oratorium, het Requiem van Mozart en Haydn, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Jenkins’ Stabat Mater en The Armed Man, en in een groot aantal Bach Cantates. Ook speelde zij de rol van Hänsel in de opera Hänsel und Gretl van Humperdinck. Ze zingt in professionele koren, waaronder Laurens Collegium Rotterdam en PA’dam.
Karen heeft een grote liefde voor kamermuziek. Zij speelt en zingt (en regelmatig een combinatie van beide) in verschillende ensembles. Met The Amsterdam Chamber Group (opgericht in 2005) bestaande uit strijkkwartet, zang en fluit maakte zij de afgelopen jaren een aantal tournees naar Frankrijk en Portugal. Regelmatig speelt en zingt Karen ook in het Nederlands Fluit Kwartet, waarmee in combinatie met harp een prachtig kerstprogramma ontwikkeld is voor verschillende fluiten, harp en mezzosopraan. Als docente is Karen verbonden aan het Muziekpakhuis in Amsterdam.

Arwen Christiaanse, pianiste
Arwen Christiaanse studeerde piano in de Jong Talent Klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en haalde haar vakopleiding aan het Conservatorium van Amsterdam. Hier volgde ze tevens gedurende een jaar de opleiding Theorie der Muziek. Ze volgde masterclasses voor piano (bij Elza Kolodin, Lauri Väinmaa, e.a.) en voor liedbegeleiding (bij Rudolf Jansen, Cora Canne Meijer, e.a.).
Sinds haar eindexamen in 2005 heeft ze zich toegespitst op kamermuziek en het begeleiden van jong talent. Ze wordt regelmatig gevraagd als begeleider van zangers en instumentalisten.
Als docent was zij jarenlang verbonden aan de Muziekschool van Amsterdam in Amsterdam-Zuid. Hier gaf zij muzieklessen en cursussen voor piano en theorie, begeleidde leerlingen uit de Podiumklas en droeg bij aan de ontwikkeling van nieuwe lesvormen voor groepsonderwijs. Een belangrijk onderdeel van haar lesmethode is associatief musiceren: door middel van verbeelding, verhalen en improvisatie het voorstellingsvermogen van leerlingen vergroten.
Ze vormde enige tijd een duo met de Zwitserse violiste Christina Aiko Mayer, met wie ze concerten gaf voor Stichting Musicians Worldwide.
Samen met pianist Maarten Rozing vormt ze een pianoduo.
Na haar muziekopleiding haalde ze een MA Franse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, met als afstudeeronderwerp Tekstuele interpretatie in liederen van Reynaldo Hahn en Gabriel Fauré.