Collegium Musicum Den Haag

1 november 2016, 12:30-13:00 uur

Collegium Musicum Den Haag
Kamerensemble

 

Inês d’Avena - blokfluit
Sara DeCorso - barokviool
Rebecca Rosen - barokcello
Claudio Ribeiro - klavecimbel en artistieke leiding

Programma:

"Telemann: Der getreue Music-Meister"

Triosonate voor blokfluit, viool en basso continuo in a-klein, TWV 42:a4
(Essercizii Musici - Hamburg, 1739-40)
Largo - Vivace - Affettuoso - Allegro

Triosonate voor viool, cello en basso continuo, TWV 42:G7
Vivace - Adagio - Allegro

Suite uit Der Getreue Music-Meister (Hamburg, 1728-29)
Ouverture “L’hiver”: Gravement - Vite - Largo - Sans Souci - Alla breve - Lento - Pastourelle

Dit concert werd mogelijk gemaakt door vrienden van Thomas Open

Georg Philipp Telemann

Voor de ‘Oude Muziek’ liefhebbers heeft Telemann geen introductie nodig. Door zijn veelzijdigheid en inventiviteit bleef zijn muzikale stijl zijn hele leven avant-garde en heeft dat grotendeels de rol van de professionele muzikant gevormd. Hij was niet alleen geprezen door zijn tijdgenoten, maar werd ook vereerd door de volgende generatie, en zijn faam was enorm. Twee abonnement lijsten voor zijn werken tonen dat Telemanns muziek hoog werd geschat. Niet alleen in de Duitstalige landen, maar ook in Nederland, Zwitserland, België, Frankrijk, Italië, Engeland, Spanje, Noorwegen, Denemarken en de Baltische landen.

Telemann werd geboren in Magdeburg in een hogere middenklasse familie. Op de leeftijd van 10 nam hij zang en klavier lessen en twee jaar later werd hij geïnspireerd om zijn eerste opera te schrijven, Sigismundus. Zijn moeder werd bezorgd dat zijn vroege interesse zou leiden tot een muzikale carrière en legde beslag op al zijn instrumenten en verbood hem om verder contact met muziek te hebben.
In één van zijn vele inzichtelijke ideeën was Telemann de grondlegger van het allereerste Duitse muziek tijdschrift: Der Getreue Music-Meister, dat hij zelf publiceerde. Het merendeel van de muziek in deze collectie was van Telemann zelf, maar het omvatte ook werken van J.S. Bach, Zelenka, Pisendel, Weiss en andere toonaangevende muzikanten. Delen van een bepaald stuk werden uitgegeven in termijnen - het idee van een financieel genie, maar ook van een muzikant die er zeker van was dat zijn werk aantrekkelijk was en goed zou worden ontvangen.

COLLEGIUM MUSICUM Den Haag

Enthousiast, flexibel en ruimdenkend: drie sleutelwoorden voor de Collegia Musica van vroeger die ook gelden voor COLLEGIUM MUSICUM Den Haag en maestro al cembalo Claudio Ribeiro. Een van de meest prominent barokensembles van de 'nieuwe generatie' in Nederland, dit internationaal prijswinnende ensemble staat bekend om zijn vitaliteit en dynamiek, maar ook om zijn professionaliteit en ervaring met de historisch geïnformeerde uitvoering van Oude Muziek.

Winnaar van de Tweede Prijs ex aequo op het Internationaal Van Wassenaer Concours / Festival Oude Muziek Utrecht 2016, COLLEGIUM MUSICUM Den Haag was opgericht in 2006 onder leiding van de Braziliaans-Italiaanse klavecinist Claudio Ribeiro. De groep bestaat uit top-musici die naar Nederland kwamen om te specialiseren in oude muziek. Het kamerensemble bestaat uit de kernleden van het orkest. Een van de speerpunten is bestaand en nieuw publiek te betrekken bij de barokmuziek: CMDH wil het publiek een onvergetelijke muzikale ervaring bezorgen, waarbij “puur en eerlijk” wordt gemusiceerd en de directe kracht van de muziek tot de mensen spreekt.

Eind 2007 verscheen de eerste cd/dvd van COLLEGIUM MUSICUM Den Haag, L'Europe Réunie (ORF), met werken van Telemann, Vivaldi, Bach, Rebel en de Nederlander Unico Wilhelm van Wassenaer. De cd kreeg lovende recensies in binnen-en buitenland, met onder meer vier sterren in de Volkskrant. “A breath of fresh air”, noteerde de recensent van het tijdschrift Fanfare naar aanleiding van het jeugdige en levendige spel dat het ensemble aan de dag legt. Een nieuwe CD gewijd aan C.P.E. Bach en de Empfindsamkeit is sinds kort ook wereldwijd beschikbaar.

CMDH speelt regelmatig op de belangrijkste festivals en concertzalen van Europa, zoals het Oude Muziek Festival Utrecht, Bachfestival Dordrecht, Reincken Festival, Anton Philipszaal, Festival Classique, Musica Antica da Camera (Nederland), Brunnenthaler Konzertsommer, Italia Mia Vienna, Internationale Barocktage Stift Melk (Oostenrijk), MAfestival Brugge (België), Dalheimer Sommer (Duitsland), Itinéraire Baroque (Frankrijk) en Opus Amadeus Festival (Turkije), en heeft live opgetreden op ORF, Radio West en AVRO (Spiegelzaal uit het Concertgebouw), en op NPO1 tijdens het hoofdconcert van Koningsdag 2015. In 2016, was CMDH ensemble-in-residence op het XXVII Internationale Festival van Juiz de Fora in Brazilië.

20161101