Giardino Musicale

28 februari 2017, 12:30-13:00 uur

Giardino Musicale
Quartet met clavecimbel
oude muziek

Programma:
Toppers van Telemann
De onuitputtelijke inventiviteit van de Music-Meister Telemann

Georg Philipp Telemann (Magdeburg 1681 –
Hamburg 1767)

 

Trio 3 in g klein TWV 42:g5 uit Essercizii Musici
Mesto ~ Allegro ~ Andante ~ Vivace
voor hobo, viool en basso continuo

 

 

Triosonate in C groot uit Der getreuer Music-Meister
voor blokfluit, viool en basso continuo
Grave.Vivace ~ Andante ~ Xantippe ~ Lucrecia (Largo)
Corinna ~ Clelia (Spirituoso) ~ Dido (Triste.Disperato)

Dit concert werd mogelijk gemaakt door Stadsdeel Zuid

20170228

Het uitgangspunt van dit programma is het zeer omvangrijke oeuvre van Duitslands meest toonaangevende en gevierde componist van de 18e eeuw: Georg Philipp Telemann. In zijn tijd stond Telemann in heel Europa hoog aangeschreven vanwege zijn muzikale creativiteit, zijn niet-aflatende werklust, 'ongehoorde' productiviteit en belangrijke bijdragen aan het concertleven, de muziektheorie en muziekdidactiek. Hij was in zijn tijd zelfs beroemder en geliefder dan Johann Sebastian Bach! Telemann was echt een muzikale wereldburger. Met gemak absorbeerde hij alle nieuwe muzikale ontwikkelingen en in zijn werk bereikte hij een unieke synthese van de twee voornaamste nationale stijlen – de Italiaanse en de Franse. Telemanns gedetailleerde kennis van verschillende muziekinstrumenten verklaart de vakkundige behandeling van ieder instrument en de veelkleurigheid van de bezettingen.
In onze tijd echter is Telemann niet meer zo bekend. Daar wil Giardino Musicale met het programma 'Toppers van Telemann' wat aan doen: aan de hand van een zorgvuldige selectie van solo- en triosonates en een duo, in verschillende bezettingen, wordt de enorme veelzijdigheid van Telemann geillustreerd. Gekruid met, naast de Franse en Italiaanse elementen, een snufje Slavische volksmuziek 'in ihrer wahren barbarischen Schönheit'…

'Giardino Musicale' staat voor een tuin vol muzikale bloemen.
Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.
Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Het internationale barokensemble Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen.
Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil ook een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.
Zoals de oude meesters vroeger hun composities hergebruikten voor andere instrumentale combinaties, zo experimenteert Giardino Musicale, met respect voor de bronnen en rekening houdend met de mogelijkheden van de instrumenten, met het bewerken van muziek. Zo arrangeerde het ensemble de orgelsonate BWV 528 voor oboe d'amore, violoncello piccolo en klavecimbel, en orgelsonate BWV 529 voor blokfluit, viool en basso continuo. Beide werken werden door het publiek enthousiast ontvangen.
Bij concerten in kleine bezetting worden ook bijzondere instrumenten tot klinken gebracht (zoals oboe da caccia, basse de violon, viola d'amore en basblokfluit), en wordt de muzikale beleving geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, 'spicy details' en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.
Giardino Musicale in grote(re) bezetting werkt regelmatig samen met verschillende koren, waaronder het Christelijk Vocaal Ensemble Marcantus (o.l.v. Arjen J.A. Uitbeijerse) en met professioneel Kamerkoor Ars Musica (o.l.v. Patrick van der Linden).
De leden van Giardino Musicale delen een passie voor barokmuziek en in het bijzonder voor de cantates van Johann Sebastian Bach. Deze staan dan ook veelvuldig op het programma. Zo voerden ze onlangs cantate BWV 140 uit tijdens concerten van het nieuwe meerjarenproject van Kamerkoor Ars Musica: 'Bach aan het woord'.