Duo Rosemont

14 november 2017, 12:30-13:00 uur

Duo Rosemont
Elly van Munster, gitaar
Hilde van Ruymbeke, zang

Mauro Giuliani
(1781-1829)

 

Arietta 1: Ombre amene, amiche piante
uit: Sei Ariette opus 95 (tekst Pietro Metastasio)
Cavatina 2: Confuso smarrito
Cavatina 3: Alle mie tante lagrime uit: Sei Cavatine opus 39

Franz Schubert
(1797 – 1828)

 

Nachtstück (tekst J. Mayrhofer) Ständchen

Johann Kaspar Mertz
(1806 – 1856)

 

Variations Mignonnes:uit: Bardenklänge, opus 13

Mauro Giuliani

 

Cavatina 5: Ch’io sent’amor per femine uit: Sei Cavatine opus 39 Arietta 5: Ad altro laccio uit: Sei Ariette opus 95 (tekst Metastasio)

Dit concert werd mogelijk gemaakt door Stadsdeel Zuid

De Belgische sopraan Hilde Van Ruymbeke studeerde Solozang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar zij in 1998 haar diploma Docerend Musicus behaalde. In 2000 rondde ze daar de Tweede Fase-opleiding af bij Marius van Altena en Jill Feldman. Ze volgde masterclasses bij o.a. Emma Kirkby en Elly Ameling.
Hilde is gespecialiseerd in muziek uit de vroege Barok en is regelmatig te horen op de Nederlandse kamermuziekpodia met ensembles als La Primavera, Duo Rosemont en La Tulipe. Daarnaast zingt zij regelmatig als solist in Bachcantates en oratoria, en als lid van Collegium Vocale Gent o.l.v Philippe Hereweghe, Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman en Currende. Ze maakt sinds 1995 deel uit van het koor van de Nederlandse Bachvereniging.
Hilde legt zich ook toe op 14de eeuwse muziek. Met Ensemble Fortuna is zij te horen op binnenlandse en buitenlandse podia. Ze was met Ensemble Fortuna o.a. te gast op het Festival van Vlaanderen.
Hilde werkte mee aan talrijke cd-produkties. Als solist is ze o.a. te horen op: In the footsteps of Herman Hollanders (Brabantsch Muzyk Collegie o.l.v. Ruud Huijbregts) met daarop het integrale werk van deze componist. Ook met Ensemble Fortuna heeft ze 2 cd’s opgenomen.
Samen met Elly van Munster maakte ze de cd “Deur mijn verschalckte ooghen”, met Nederlandse en Italiaanse liefdesliederen uit de 17e eeuw, begeleid op luit en theorbe.
Naast liederen met luit richt zij zich samen met Elly ook op vroeg-Romantisch repertoire, begeleid op gitaar.

20171114

Elly van Munster studeerde aanvankelijk klassiek gitaar bij Stanley Noordpool aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk belandde zij toch weer in de muziek en deed in 1994 Staatsexamen luit.
Behalve als solist treedt zij regelmatig op als begeleider van zangers en instrumentalisten en als continuospeler in ensembles (luit en chitarrone).
Zij speelt regelmatig in barokopera’s in Nederland en in Frankrijk, steeds onder leiding van Frédérique Chauvet (Barokopera Amsterdam).
Met de blokfluitiste/zangeres Alice Gort-Switynk vormt zij ensemble Rossignol, met de mezzosopraan Margot Kalse Duo Seraphim, met de sopraan Hilde Van Ruymbeke Duo Rosemont.
Ze maakt verder deel uit van ensemble Fortuna -- onder muzikale leiding van Jacqueline Dubach -- dat zich toelegt op 14e en 15e eeuws Middeleeuws repertoire. In dit ensemble bespeelt zij de plectrumluit.
Samen met de sopraan Sinje Kiel won zij in juni 2002 de eerste prijs en publieksprijs bij het concours voor Oude-muziek ensembles in Berlijn, “Alte Musik-Treff Berlin”.
In 2010 gaf zij in Paramaribo, uitgenodigd door de Surinaamse Gitaristenkring, een solo-concert op de luit voor een groot en enthousiast publiek.
Sinds enige tijd vormt zij een gitaarduo met Jelma van Amersfoort, waarbij zij speelt op kopieën van vroeg-19e eeuwse gitaren, gebouwd door Martin de Witte (Den Haag).

De sopraan Hilde Van Ruymbeke en gitariste Elly van Munster brengen Duitse en Italiaanse liederen uit de Weense vroeg-Romantiek -- begin 19e eeuw -- van Mauro Giuliani en Franz Schubert.
Wenen was een belangrijk cultureel centrum in die tijd.
En een zeer belangrijk instrument was de gitaar, zeker zo populair als de piano!
De bekendste Weense liedcomponist is zondermeer Frans Schubert, geboren en getogen in Wenen. Zijn liederen zijn onnavolgbaar mooi. Beroemde gitaristen bewerkten zijn pianobegeleidingen al voor gitaar tijdens zijn leven.
Veel andere componisten trokken begin 19e eeuw naar Wenen vanwege de inspirerende omgeving.

De Italiaanse componist en gitarist Mauro Giuliani verbleef vanaf 1806 in Wenen. Hij was bevriend met o.a. Rossini en Beethoven. Giuliani maakte zelf bij zijn liederen zowel piano- als gitaarbegeleidingen. Zijn liederen zijn heel speels en levendig, "Rossini-achtig".

De Hongaarse componist Johann Kaspar Mertz verbleef vanaf 1840 in Wenen. Hij bewerkte bv. de begeleiding van “Ständchen” van Schubert. Zijn gitaarsolo’s zijn gebundeld in de zgn. “Bardenklänge” (Keltische klanken).

Elly van Munster bespeelt een gitaar gebouwd door Martin de Witte (Den Haag 2012), naar een voorbeeld van de Weense gitaarbouwer Johann Stauffer uit ca. 1830.