Indien deze e-mail niet goed wordt weergeven kunt u via deze link de webversie bekijken.

logo nieuwsbrief breed2

20 november 2015
19:30-22:00, met een aansluitende borrel

20151120 header

Beïnvloedt de Bijbel Sanne, Jan, Paul en Janny tot wie zij zijn?

In deze Nacht spreken Sanne Wallis de Vries, Janny van der Molen, Paul Visser en Jan Paternotte over het Bijbelverhaal dat hen raakt. Wat betekent de Bijbel voor ze in de huidige tijd van vluchtelingen, koopzondagen en ons sociale verkeer?

Dezelfde vragen leggen we in deze Nieuwsbrief alvast voor aan Evert Jan de Wijer, predikant van de Thomaskerk. Hij leidt de Nacht, samen met Wilfred Scholten (journalist NCRV).

Wat betekent de Bijbel in de huidige tijd?

De Bijbel is geen boek over lang vervlogen tijden. Het heeft geen historische, natuurwetenschappelijke of biologische pretenties. Bijbelverhalen willen iets zeggen over de mens. Dat hij niet aan de eenzaamheid en aan de chaos is overgeleverd maar dat er een God is die iets met hem wil. Een God die hem steeds weer opnieuw opzoekt, op zijn benen zet en vraagt om vertrouwen. Vertrouwen is zoveel beter woord dan dat rare 'geloof'.

De Bijbelschrijvers komen er maar niet over uit dat God dit al vaker deed in de geschiedenis, maar ook vandaag en in de toekomst. Daarom betekent de Bijbel in de huidige tijd ook weer niet zo verschrikkelijk veel anders dan vroeger. Wel is het belangrijk om zo precies mogelijk onder woorden te brengen over welke eenzaamheid en chaos we het vandaag hebben. Dat is vorige week alweer een beetje anders dan vandaag. Daarover moet je - bij voorkeur met een paar mensen bij elkaar - steeds weer over in gesprek. Op zondag is de preek zo'n moment, maar zeker ook de Nacht van de Bijbel. Dan luister je eerst zorgvuldig naar de beweging van het Bijbelse verhaal. En vervolgens kunnen we elkaar een aantal suggesties aan de hand doen wat het voor dit moment kan betekenen.

Bijvoorbeeld in het vluchtelingendebat missen wij de bredere kaders, het grotere en diepere verhaal. Wie het verhaal leest van Abraham, een zwervende Arameeër, en meent dat hij hem als aartsvader heeft, staat wellicht anders in zo'n debat dan hij die meent dat hij zijn land en plek op de wereld reeds gevonden heeft en dat vooral verdedigen moet.

Wat zou jouw Bijbeltekst vanuit je eigen biografie zijn als ’t je werd gevraagd?

Dat is eigenlijk al heel lang Exodus 3,7, als God zegt: 'Ik heb terdege gezien de ellende van mijn volk, dat in Egypte is, en het gejammer over hun drijvers gehoord. Ja, ik ken hun smarten'. Niet dat ik nou zo'n ellendig leven heb gehad. Integendeel, ik heb amper of niet ellende meegemaakt. Maar de gedachte dat er een God is die mijn ellende terdege horen zou is mij, ook in mijn voorspoed, een enorme steun in de rug.

Welk Bijbelverhaal raakt je het meest en waarom?

Er is dat verhaal waarin de profeet Nathan naar koning David toegaat om hem een verhaaltje te vertellen. Het gaat over een rijk man die een arme herder zijn ene lam afpakt. David heeft net iets vergelijkbaars gedaan door van zijn legerofficier Uria zijn vrouw Bathseba af te pakken. David ontsteekt in woede en wil deze denkbeeldige rijke man al terechtstellen als Nathan opmerkt: 'Gij, gij zijt die man!'

Ook hier geldt dat ikzelf een keurig en rustig leven leid. Maar toch, de gedachte dat ik op heel andere en subtielere fronten toch 'die man' ben die onder de maat blijft van wat God eigenlijk van mij wil in termen van liefde, vrede en recht, blijft mij verontrusten.

Klik hier voor het bestellen van een kaartje voor deze inspirerende Nacht.

20151120

 
 

Over ons

Thomas Open is een cultureel platform voor ontmoeting, verstrooiing en verdieping.
>meer info

 
 

Contact

Stichting Thomas Open
Prinses Irenestraat 36
1077 WX Amsterdam
Tel: 06-24899118
info@thomasopen.nl
www.thomasopen.nl

 
 

Afmelden

Wilt u geen nieuwsbrieven meer  ontvangen? om u af te melden